Trebate li uopće konzultanta?
Prije svega, treba naglasiti kako je osmišljavanje i izrada projekata za financiranje iz EU fondova vrlo ozbiljan i zahtjevan posao, koji traži puno vremena, truda, poznavanja zakonodavnih regulativa i pravila natječaja i te kreativnog djelovanja. Statistika Hrvatske udruge poslodavaca kaže da je oko 90% poduzetnika, čiji su projekti dobili EU sredstva, koristilo usluge konzultanata. To dodatno ukazuje na ozbiljnost i zahtjevnost izrade projekata te važnost angažiranja stručnjaka iz tog područja kako bi se postigao uspješan rezultat. Naravno, ništa vas ne obvezuje da koristite konzultanta prilikom izrade projekata, niti ovime umanjujemo znanje i stručnost prijavitelja da sam osmisli i izradi željeni projekt, ali još jednom ukazujemo na zahtjevnost samog procesa od izrade, prijave pa do provedbe projekta. Iskustva pokazuju kako, zbog nestručnost ili loše pripreme, dio projekata ne dođe do faze povlačenja sredstava, već padaju na samom početku u fazi admnistrativne projere i ocjenjivanja projekta. Samo povlačenje sredstava ne znači automatski i „otvaranje šampanjca“, budući da nakon toga slijedi izrazito važna faza provedbe projekta. Kvalitetna i uspješna provedba projekta znači i uspješan projekt, dok vas neuspješna ili nepotpuna provedba projekta može dovesti do nepoželjnih i nepotrebnih financijskih korekcija u vidu povrata sredstava od 5 do 100% ukupnog iznosa bespovratnih sredstava.
Kako pronaći kvalitetnog konzultanta?
U moru konzultantskih kompanija, važno je raspoznati one kvalitetne od manje kvalitetnih, kako vaše vrijeme, a u konačnici i novac ne bi otišao u vjetar. Dobra indikacija je li konzultant dorastao zadatku da vam kvalitetno isporuči željenu uslugu je transparentnost konzultanta. Prije svega, to se odnosi na dostupnost informacija o samoj kompaniji. Provjerite imaju li vlastitu web stranicu, kakav je sadržaj na toj stranici i nudi li suvisle informacije o onome što vas zanima oko EU fondova. Nadalje, provjerite imaju li jasno izražene kontaktne informacije, od precizne lokacije gdje se nalazi operativno sjedište kompanije, telefonski i mobilni brojevi, po mogućnosti imena osoba koje kontaktirate putem tih brojeva te projektni tim koji će raditi na vašem projektu.
Obratite pozornost na tim konzultantske kompanije, je li vidljivo njihovo iskustvo, imaju li ga dovoljno i je li to iskustvo uopće relevantno za uslugu koju tražite. Također, ne ustručavajte se pitati njihov CV i gdje su sve radili, imena kompanija te slobodno provjerite kakve su to kompanije, sve kako bi ste dobili što bolji uvid u stručnost ljudi koji će raditi na vašem projektu.
Prednosti i nedostaci izbora „male“ konzultantske kompanije u odnosu na „veliku“
Velike konzultantske kompanije ne moraju uvijek značiti i bolji izbor za vas i vaš projekt. Prednost manjih konzultantskih kopanija je što su puno dinamičnije i nude individualan pristup. To znači da ćete od početka imati direktniji kontakt s osobama koje će raditi na vašem projektu, a samim time i puno transparentniji uvid u sve procese prilikom izrade i provedbe projekta. Velike kompanije upravo zbog svoje veličine imaju puno složeniju i veću organizacijsku strukturu i samim time teže će vam ponuditi direktniji i individualniji pristup kao manje kompanije, te postoji mogućnost da ćete za njih biti „samo broj“. Nedostatak manjih kompanija je manjak ili nedostatak vlastitih referenci, pristanak na niže cijene vlastitih usluga što može dovesti do povećanog obujma posla, a što se zbog manjeg broja zaposlenih može negativno odraziti na kvalitetu samog projekta.
Koji su rizici i prednosti konzultantske usluge?
Glavni rizik konzultantske usluge je taj što vam niti jedan konzultant ne može 100% garantirati prolaznost EU projekta, budući da isto ne ovisi samo o njemu nego brojnim internim i vanjskim faktorima, koji se tiču vas samih, vašeg poslovanja i vaših financijskih pokazatelja, samih uvjeta i specifičnosti natječaja, a koji su izvan vaše moći ili moći vašeg konzultanta. Prethodno navedeno će vam svaki transparentni, stručni i kvalitetni konzultant objasniti odmah u startu, kako bi ste u potpunosti bili svjesni situacije. Konzultanti koji vam uporno jamče 100% prolaznost projekta zapravo su netransparentni i najnepouzdaniji jer je vrlo lako moguće da se iza te garancije kriju neke sumnjive ili kriminalne radnje, čime svoje poduzeće izlažete reputacijskom, financijskom a moguće i zakonodavnom riziku. Kao što smo ranije spomenuli, provedba projekta je podjednako važan segment cjelokupnog projekta i povlačenja sredstava iz EU fondova te preporučamo da izbjegavate konzultante koji se ne bave i provedbom projekta, odnosno, ne nude uslugu „ključ u ruke“, već samo osnovnu uslugu izrade projekta. Svakom ozbiljnom i kvalitetnom konzultantu je u interesu obavljati i provedbu projekta, što zbog financijske, što zbog profesionalne koristi te na taj način jača suradnju s vama i stječe vaše povjerenje kao partnera, što je u interesu svake zdrave kompanije. Glavna prednost konzultantske usluge, ukoliko odaberete kvalitetnog konzultanta, je što ćete minimizirati rizik manjkave, nepotpune ili nepravilne prijave na željeni natječaj, dok ćete istovremeno maksimizirati kvalitetu izrade i osmišljavanja projekta, njegovog sadržaja i šire slike, te si time povećati šanse za povlačenje sredstava iz EU fondova.
Glavni zadatak konzultanta je da Vam prezentira rizike i prednosti projektne prijave, da vas vodi kroz cijeli proces i pruži savjet u svrhu što jednostavnije realizacije projekta.
Kolika je cijena konzultantske usluge?
Vrijeme konzultanata dragocjeno je, poput vašeg, te upravo zato cijenu konzultantske usluge ponajviše formira vrijeme potrebno za izradu i osmišljavanje projekta, odnosno sama složenost i zahtjevnost projekta te ponekad i visina vaše investicije. Ipak, to ne znači da morate plaćati „sve i svašta“ te da trebate pristati da vas konzultanti „iscijedi“. Telefonski i video pozivi, email-ovi, sastanci, savjeti, upiti i slične radnje bi trebale biti besplatne, neovisno radi li se o vremenu prije sklapanja ugovora o suradnji ili tijekom i nakon te suradnje. Svakako inzistirajte i pitajte svog konzultanta sve bitne informacije i savjete prije sklapanja suradnje. Svaki kvalitetan i stručan konzultant koji zna obavljati svoj posao neće vas gledati kao brojku ili priliku da izvuče još nešto novca od vas na svakom koraku, već kao suradnika/partnera s kojim će imati priliku ostvariti i neke nove buduće poslovne suradnje. Najveća imovina konzultantskih kompanija, pored vlastitih zaposlenika, su zadovoljni klijenti koji će ih preporučiti svojim poslovnim partnerima.
Još je važno naglasiti da konzultant nije samo izvršitelj usluga, još samo jedna faktura ili trošak, već da je to vaš partner i desna ruka. S konzultantom ćete intenzivno surađivati mjesecima, a ponekad i godinama, a njegovo znanje i vještine možete iskoristiti za unaprjeđenje svog poslovanja te ostvarivanje željenih projekata. Zato je bitno odabrati konzultanta u kojeg imate povjerenje, s kojim ste ostvarili dobar početni odnos ili „kemiju“, tko će prema vama biti transparentan i konkretan, nekoga u koga se možete pouzdati – jer konzultanti ne rade za vas, nego s vama.