Prošlog ljeta, Hrvatska je uzbuđeno dočekala vijest o otvaranju velikog natječaja za zelenu tranziciju, čija je vrijednost iznosila impresivnih 252 milijuna eura. Ovo je bio ključni korak prema ostvarivanju ciljeva održivog razvoja i energetske učinkovitosti zemlje. Međutim, nedugo nakon otvaranja natječaja, počeli su se pojavljivati prvi problemi.
Konzultanti i zainteresirani poduzetnici izrazili su zabrinutost glede uvjeta natječaja. Upozoravali su da bi mnoge tvrtke mogle naići na poteškoće u konkuriranju za ova europska sredstva. Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja ubrzo je reagiralo na ove zabrinutosti, promijenilo kriterije i odgodilo prijave. Tvrdili su da su proširili krug potencijalnih prijavitelja kako bi bolje odgovorili na potrebe hrvatskog gospodarstva, posebno u kontekstu energetske krize i potrebe za obnovljivim izvorima energije te energetskim uštedama.
Međutim, unatoč naporima da se olakšaju uvjeti natječaja, prema službenim podacima, od 253 prijavljena poduzeća samo je 121 ispunilo uvjete. To znači da je umjesto predviđenih 252 milijuna eura potrošeno samo 102,5 milijuna, što dovodi do zastrašujuće brojke od čak 60 posto neiskorištenih sredstava. Ovaj rezultat pokazuje koliko su izazovni bili uvjeti natječaja i koliko je poduzećima bilo teško udovoljiti njima.
No, postoje razlozi za nadu. Prema dostupnim informacijama iz medija, Ministarstvo planira krajem ove godine objaviti novi poziv, na koji će se poduzeća moći javljati do lipnja sljedeće godine. U tom periodu planira se podijeliti preostala sredstva. S obzirom na to da se rokovi preklapaju s nadolazećim izborima, vjerujemo da će ovog puta više poduzeća udovoljiti traženim kriterijima.
Ključni izazovi koje poduzeća trebaju rješavati u novom natječaju uključuju:
1.Uvjet 2% troškova energije u ukupnim prihodima od prodaje – mnoga poduzeća nisu zadovoljila ovaj kriterij na prošlom natječaju. Potrebno je na vrijeme planirati i projicirati završnu bilancu kako bi se pokušao dostići ovaj parametar.
2.Nabava imovine – detaljno planiranje proračuna je vrlo bitno. Prihvatljivo je ulaganje u proširenje proizvodnih kapaciteta, nabava strojeva, ulaganje u obnovljive izvore energije i digitalizacija (softveri). Imovina koja se nabavlja mora imati zelenu i/ili digitalnu komponentu, odnosno treba doprinijeti energetskoj učinkovitosti poslovanja. Bitno je voditi računa o tehničkim specifikacijama nove imovine koje će dokazati ove navode.
3.Proračun ušteda – izrada proračuna ušteda prema Pravilniku o sustavu za praćenje, mjerenje i verifikaciju ušteda energije je jedan od ključnih elementa za prolaz projekta. Prijavitelji trebaju pažljivo proučiti Pravilnik, uključiti sve elemente projekta u proračun ušteda i osigurati optimalan broj bodova prema definiranim kriterijima natječaja.
4.Administracija – veliki broj tehničkih i administrativnih dokumenata zahtijeva prikupljanje i prilaganje svega što je propisano. Temeljita priprema i organizacija su ključne kako bi se izbjegle administrativne poteškoće. Bitno je na vrijeme pokrenuti izradu tehničke dokumentacije i ishođenje rješenja i mišljenja javnih tijela koje su primjenjive za Vaš projekt. Za infrastrukturnu komponentu je obvezna dostava pravomoćne građevinske dozvole. Za sve to treba vremena, planirajte i počnite s radom na vrijeme.
Natječaj je kompleksan i traži ozbiljan angažman svih aktera u procesu. Angažirajte stručne i iskusne konzultante koji će Vam detaljno objasniti postupak, upozoriti na potencijalne rizike i voditi Vas kroz cijeli proces.